
Schiffmacher koffie cups
‘Ik stapte bij Miss Morrison binnen en was direct verkocht: het rook er lekker, er hing een gezonde ijver in de lucht, het was er gezellig en vriendelijk. Voor deze club wilde ik wel aan de slag. Graag zelfs.’
Nederlands beroemdste tatoeëerder Henk Schiffmacher werd om het maar zo te zeggen overrompeld bij Miss Morrison. Want eerlijk is eerlijk, hij werkt niet vaak voor kleine partijen. Maar zoals zijn moeder altijd al zei: “Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.” En dus zei Schiffmacher ja tegen Miss Morrison en ontwierp een verpakking voor Marinero, een nieuwe koffieblend in biologisch afbreekbare koffiecups.
Op de verpakking van Marinero staat een stoere zeeman samen met zijn schatje. Deze man heeft niet in elke haven een ander schatje, aldus Schiffmacher, ‘maar hij drinkt in elke haven een andere koffie. En voor hij weer vertrekt voor lange tijd drinkt hij een laatste bakje troost met zijn eigen schatje.’
Schiffmacher koos voor de zeeman op deze koffieverpakking omdat hij de verbinding maakt tussen boer en consument. ‘De zeeman – sowieso een favoriet in mijn werk – verweeft onze levens met elkaar. Vroeger waren het de zeemannen die koffie, maar ook thee en kruiden naar Europa brachten. Ze maken een belangrijk onderdeel uit van onze ontdekkingstocht naar smaken. ’En die smaken spelen een belangrijke rol in ons dagelijks leven’, aldus Schiffmacher.
Dat koffiegevoel, genieten van een goede bak koffie zoals de Marinero op de verpakking, herkent de kunstenaar zeker. ‘Ik verwen mezelf graag: ik houd van lekker eten, van een goede borrel of bittertje en dat stapelt zich door de dag zo op. Maar de dag begint eigenlijk altijd met koffie, het eerste genietmomentje. Eigenlijk ben ik een enorme koffieleut.’
Hij herinnert zich nog hoe vroeger zijn ouders – een slagersfamilie uit Harderwijk – na een lange dag de winkel opruimden. Daarna werd koffie gezet. ‘Vaak de eerste bak van de dag. De kleine kinderen lagen in bed en dan was het tijd om te rusten en te genieten.’ Maar eigenlijk zat er niet veel smaak aan de koffie destijds. ‘Mijn generatie heeft een tamelijk smakeloze jeugd gehad, het was allemaal bijzonder schraal. Dat is gelukkig tegenwoordig helemaal anders.’
Nog een reden van Schiffmacher om met Miss Morrison in zee te gaan was het feit dat de koffie ‘schuldenvrij’ is, zoals hij het noemt. ‘De boeren krijgen een eerlijke prijs. En met deze cups kan je onbeperkt koffie blijven drinken zonder dat je je rot voelt over het overbodig afval. Dit concept verdient alle aandacht en als ik daaraan kan bijdragen: ja graag.’
INTERVIEW: ELINE LUBBERTS
FOTO: RENSKE VAN BUREN